ГоловнаПро театрАрхітектураЗовнішній вигляд

Зовнішній вигляд

Архітектурний вигляд Одеського театру опери і балету – яскрава ілюстрація того, яким вдалим буває іноді поєднання мистецтва й багатства. В оформленні фасаду й інтер’єрів будівлі поєднуються кілька стилів. Тут можна побачити елементи італійського ренесансу й віденського бароко, класичного бароко та рококо, однак усі стильові компоненти органічно поєднані між собою і створюють цілісну композицію. 

Головний фасад театру має на півовальну форму з двома бічними флігелями, від яких починаються розкішні парадні сходи. Передня частина будівлі розділена колонами й пілястрами та обладнана балконами; в її центрі знаходиться вузький двоярусних портал.

Парадний бік театру виконаний в стилі віденського бароко. Зовні споруда складається з трьох поверхів. Лоджії перших двох прикрашені тільки колонами тосканського ордера. Ці поверх и створюють єдине ціле і мають фундаментальний вигляд, надаючи будівлі статичного вигляду. Третій поверх легший, ажурний, з ретельно опрацьованими деталями. Завдяки чисельним арочним лоджіям, колонам та пілястрам іонічного ордера, він урівноважує монументальність нижніх поверхів. Додатковий ефект в архітектурний вигляд театру вносять вишуканий портик та куполоподібний дах. Загалом будівля ніби витає над землею.

Над фасадом височить скульптурна група, яка зображує покровительку театрального мистецтва музу Мельпомену в колісниці, запряженій чотирма розлюченими пантерами. Це – алегорія, яка стверджує: лише сила мистецтва здатна підкорити звірячу дикість.

Портик увінчують дві скульптури, які втілюють музику й танець. Зліва – Орфей, який грає на кіфарі кентавру. Праворуч – муза танцю Терпсихора навчає дівчинку свого мистецтва. На фронтоні портика римськими цифрами вказані кілька дат: у першому рядку MDCCCLXXXIV-MDCCCLXXXVII – роки початку і завершення будівництва театру (1884 – 1887). Другий рядок містить фразу «ardebat anno», яка вказує на пожежу 1925 року. Потім іде дата MCMLXVII (1967) і слово «restitutum» (відновлений), як нагадування про реставраційні роботи в театрі.

Центральний вхід прикрашають ліпні втілення комедії і трагедії. Праворуч зображений епізод з трагедії Еврипіда «Іполіт», зліва – епізод з комедії Аристофана «Птахи». На балюстраді будівлі розміщено 16 унікальних фігурок путті – дітей-амурчиків, жодна з яких не повторюється. В круглих нішах верхнього поверху по фронтону будівлі встановлені бюсти геніальних російських літераторів – Олександра Пушкіна, Олександра Грибоєдова, Миколи Гоголя та Михайла Глінки. Вони уособлюють те, заради чого зводився театр: поезію, драму, комедію й музику. Над скульптурами працювали майстри Ф. Неталі, Ф. Фрідль, Л. Стрицкі та Ф. Етель.

1 2