ГоловнаРепертуарАрхівСлава в вишніх Богу...

Слава в вишніх Богу...

Слава в вишніх Богу...

10 січня, 18:30

Слава в вишніх Богу...

В програмі:  «Мessa di Gloria» Дж. Пуччіні,  «Gloria» Ф. Пуленка  для сопрано, оркестру та хору 

Перше виконання в Одеській опері

Беруть участь:

Солісти опери: лауреати міжнародних конкурсів А. Голуб, Г. Гукасян, П. Смирнов,  В. Шевченко

Хор Одеської національної музичної академії ім. А. В. Нежданової (художній керівник – професор Г. Ліознов, хормейстери – Г. Шпак, В. Регрут)

Оркестр театру

Диригент-постановник – Ігор Чернецький


Про «Messa di Gloria» Дж. Пуччіні

     Дипломна робота композитора Джакомо Пуччіні «Messa di Gloria» вперше була виконана 12 липня 1880 року в м. Лукка в соборі Св. Поліно, покровителя дзвонів. Вона мала величезний успіх у публіки і викликала цілу низку суперечливих, часом скандальних реакцій в музичних і духовних колах міста. Один з учителів Пуччіні по композиції маестро Моско Карнер охарактеризував твір як «досить молодецький, але не позбавлений шарму», в той же час, настоятель кафедрального собору м. Люкка визнав музику Меси «хуліганською і абсолютно непригодною для богослужіння». Однак однокурсники композитора всі як один вважали, що це відкрито новий напрямок в італійській духовній музиці – «La musica puccinistica». Тим не менш, незважаючи на суперечливі оцінки, Меса в чомусь визначила подальший творчий почерк композитора, а деякі її фрагменти були використані в його операх «Манон Леско», «Тоска», «Едгар», «Мадам Батерфляй».

За визнанням самого Дж. Пуччіні, Меса спеціально названа «Messa di Gloria» з огляду на те, що носить скоріше прославляючий, ніж богослужбовий характер. Цим пояснюється її «світськість і плакатність». А для того, щоб зробити свій твір більш легким для сприйняття публікою, Пуччіні послідував улубленному вердіївському девізу «Оркестр – велика гітара!», і в найбільш яскраве місце «Quitollis peccata» ввів мелодію популярної народної пісні регіону Тоскана.

Доля меси склалася незвично. Після першого виконання вона на довгі роки була забута. Через 70 років рукопис меси знайшов американський дослідник творчості Джакомо Пуччіні – Данте Дофілантіно. І тільки через 72 роки після створення вона прозвучала знову. Меса написана на традиційний текст католицького богослужіння латинською мовою.

 

Про «Gloria» Ф. Пуленка

Кантата Франсіса Пуленка «Gloria» для сопрано, оркестру та хору на слова гімну Gloria in Excelsis Deo (Слава у вишніх Богу і на землі мир, в людях благовоління) була створена на замовлення Фонду Кусевицького на честь Сергія Кусевицького і його дружини Наталії. Прем'єра відбулася 21 січня 1961 року в Бостоні у виконанні Бостонського симфонічного оркестру і хору Pro Musica (диригент Ш. Мюнш, солістка А. Едісон). Gloria – давньохристиянський богослужбовий гімн, що входить до складу католицької меси. Кантата складається з шести частин, написаних на латині, в основі – грецький оригінальний текст.

В зрілі роки в світогляді Ф. Пуленка стався перелом. За його словами, в ньому «прокинувся нащадок суворих і богобоязливих горців, які шукали в релігії розради від земних нещасть і з наївною вірою покладали всі надії на чудеса». Композитор починає писати духовні твори, в яких, як зазначив музикознавець Клод Ростан: «Пуленк подав нам унікальний знак: він створив надзвичайно індивідуальний стиль церковної музики, стиль, який був далеким від усіляких формул, кліше, всіх шаблонів, якими підживлювалася рутина жанру з початку XIX століття».

Дійсно, духовним хорам Пуленка притаманні особлива експресія, емоційна відкритість, стилістична «багатомовність». У них проявляються характерні особливості григоріанської монодії, елементи барокової стилістики та гармонії ХХ століття. Поєднуючи стильові принципи музики різних історичних епох, композитор у вже, здавалося б, давно відомому –відкриває нову виразність. 

Видео

Серпень, 2017

ПнВтСрЧтПтСбНд
 12345678910111213141516171819202122232425262728293031