ГоловнаРепертуарБалети«Баядерка»Про балет

Про балет

Ідея балету «Баядерка» з’явилася у хореографа Маріуса Петіпа у 1876 році. Він склав план лібрето, для розробки якого запросив журналіста, критика та історика балету Сергія Худєкова. Створення партитури балетмейстер доручив композитору Людвігу Мінкусу, своєму постійному співавтору.

В основу сюжету лягла драма давньоіндійського поета Калідаси «Шакунтала» та балада Йоганна Вольфганга Гете «Бог і баядерка». Окрім того, Петіпа скористався ідеями свого брата Люсьєна, який у 1858 році поставив у Парижі балет «Шакунтала» за сценарієм Теофіла Готьє. З цього спектаклю Маріус взяв сюжетні ходи, імена дійових осіб, образи героїні та її підступної суперниці, лиходія-жерця. Разом з тим, на думку історика театру Юрія Слонимського, зміст і хореографічне втілення постановки в цілому можна розглядати як оригінальні. «Петіпа переплавив чужий матеріал так, що він став для нього своїм, увійшов у його власний твір органічно, набув рис новизни», – писав критик. Цей спектакль став етапним для цілого періоду в історії світового балету, підсумував знахідки й завоювання танцювального театру.

У «Баядерці» потужно прозвучала важлива для мистецтва другої половини ХІХ століття тема внутрішньої свободи, прагнення до щастя і кохання через протистояння несправедливості й насиллю. Окрім того, сучасному глядачу балет дає уявлення про розкіш візуального втілення тогочасних спектаклів. У хореографії органічно поєднались мальовничість і урочистість масових сцен, ефектність дивертисменту з глибоко психологічною лінією особистої драми героїні-баядерки Нікії. «У її хореографічній партії не було пустих місць, – зазначала балерина і педагог Віра Красовська. – Кожна поза, рух, жест виражали той чи інший душевний порив, пояснювали ту чи іншу рису характеру».

Окремої уваги заслуговує безсюжетна сцена «Тіні» у третій дії спектаклю. За рівнем поетичного узагальнення вона, напевне, не знає собі рівних в історії світового балету. Це складний візерунок, у якому дуети і сольні номери героїв, варіації солісток-тіней переплітаються в єдине ціле. А головне – кордебалет в цьому епізоді виступає не як фон для солістів, а як їхній повноправний партнер.

Створивши цю хореографічну композицію, Маріус Петіпа зумовив появу так званого симфонічного балету, який уже в ХХ столітті розвинули Джордж Баланчін та Серж Лифар.


Видео

    Грудень, 2016

    ПнВтСрЧтПтСбНд
       12345678910111213141516171819202122232425262728293031