ГоловнаРепертуарБалети«Жизель»Адольф Шарль Адан

Адольф Шарль Адан

(1803 – 1856)

Адольф Шарль Адан – один з найзнаменитіших композиторів Франції першої половини ХІХ століття. Музика Адана відрізняється відкритою емоційністю, мелодійністю, справді французькою витонченістю, ритмічною винахідливістю. Вона пластична й яскраво театральна.

Творчі інтереси Адана перебували, переважно, в сфері музичного театру, він вважається одним з основоположників французької комічної опери. Спадок композитора величезний – 46 опер, 18 балетів (серед яких «Діва Дунаю», «Корсар», «Фауст»). Комічна опера «Листоноша із Лонжюмо» донині йде в європейських театрах. Увертюра до опери «Якби я був королем» часто звучить в концертних програмах, а Різдвяна пісня навіть увійшла до складу популярних колядок.

Та саме балети Адана відкрили нову сторінку в історії цього жанру. «Жизель» – його найяскравіший балетний твір – уже протягом 170 років залишається репертуарним спектаклем на усіх балетних сценах світу і продовжує захоплювати любителів мистецтва.

Адольф Шарль Адан народився 1803 року в Парижі у сім’ї відомого піаніста й педагога, професора Паризької консерваторії, бельгійця за походженням Луї Йоганна Людвіга Адана.

Музичну освіту Адан отримав у Паризькій консерваторії, до якої вступив у чотирнадцять років. Вчився Адан у знаменитого на той час композитора Франсуа Буальдьє, але спочатку не вважався здібним учнем. Втім, незабаром успіхи молодого Адана стали настільки значними, що 1825 року він отримав Римську премію, яка, за традицією, давала йому право провести три роки на віллі Медичі в Римі.

Почав Адан з написання музики до водевілів, а 1829 року дебютував в опері. Його перша комічна опера – «Петро і Катерина» – була написана на сюжет з російської історії; однією з головних дійових осіб був Петро І.

Кілька років Адан провів у Лондоні, де був директором театру Конвент-Гарден. Тут з’явився його перший балет «Фауст» – перше значне за музикою втілення на балетній сцені безсмертного твору Гете. У 1836 році Адан, спільно з Філіпо Тальоні, працював над балетом «Діва Дунаю». Завдяки цій співпраці він отримав чітке уявлення про специфіку балетних форм.

1839 року Адан приїхав у Санкт-Петербург, де створив і поставив на імператорській сцені балет «Морський розбійник». Повернувшись у 1940-му в Париж, він через рік створив свій найкращий твір – балет «Жизель».

Посварившись з директором паризького театру «Опера Комік», Адан вирішив відкрити власний театр для постановки творів молодих композиторів, який дістав назву «Національний театр». На жаль, він проіснував всього лише рік – лютнева революція 1848 року розорила Адана і він знову змушений був зайнятися композицією. Творячи дуже багато та виступаючи зі статтями про музику в газеті «Конститюсьонель», він зумів розплатитися з усіма боргами свого театру.

У 1848 році Адан став професором Паризької консерваторії по класу композиції, у 1844 – членом Інституту Франції.

Останній твір композитора – балет «Корсар» – був написаний незадовго до смерті. Помер Адан у Парижі 1856 року.

Сучасники Адольфа Адана докоряли йому за надто швидке написання творів. Наприклад, на створення опери «Халупа» у нього пішло всього п’ятнадцять днів, на комічний твір «Якби я був королем» – два місяці. Балет «Жизель» народився у композитора всього за три тижні. Ймовірно, в цьому й полягає один із секретів таланту Адана – писати музику швидко, легко і вишукано. Каміль Сен-Санс писав: «Де дивні дні «Жизелі» і «Корсара»?! Це були зразкові балети. Необхідно відновити їх традиції. Ради Бога, якщо це можливо, віддайте нам прекрасні балети минулих часів».
 


Видео

    Грудень, 2016

    ПнВтСрЧтПтСбНд
       12345678910111213141516171819202122232425262728293031