ГоловнаРепертуарБалети«Лебедине озеро»Про балет

Про балет

«Лебедине озеро» – найпопулярніший балет класичної спадщини. Його театральна доля – це яскрава ілюстрація всіх істотних естетичних і художніх змін, яких зазнав балетний театр ХХ століття. Шедевр Чайковського привертав увагу багатьох хореографів світу.

Прем'єра «Лебединого озера» відбулася 20 лютого 1877 в Большому театрі Москви. Авторами сценарію були Володимир Бегичев та Василь Гельцер, балетмейстером-постановником – Вацлав Рейзінгер.

Балетний театр кінця ХIХ сторіччя вимагав для хореографічного втілення симфонічну музику, і Чайковський запропонував її. У балеті протиставлялися зовнішне і внутрішне життя, підкреслювалася антитеза радісних і меланхолійних настроїв, посилювалися контрасти прекрасної мрії про ідеал і звичного способу життя, височини таємничого зачарованого лебединого світу і приземленого повсякденного оточення головного героя.

У музиці Чайковського закладена складна і чітка музична драматургія, яка повинна була стати основою для відповідної сценічно-хореографічної інтерпретації. Але Рейзінгер створив свій балет, використовуючи музику лише як мелодично-ритмічну основу для танців. Постановка вийшла невдалою. Сценарій був перевантажений подробицями і не мав стрункої логічної лінії розвитку дії.

17 лютого 1894 в Маріїнському театрі Петербурга знову звернулися до партитури «Лебединого озера». Балетмейстер Маріус Петіпа разом з диригентом і композитором Річардом Дріго зробили нову оркестровку. У музику було внесено декілька купюр – на Петіпа і Дріго згодом посипалися докори всіх, хто звертався до твору. Але саме ці зміни, як не дивно, дозволили створити нетлінний хореографічний шедевр, що виходить не з первинного сценарію, а з духу музики.

Петіпа запросив до участі в постановці балетмейстера Лева Іванова, віддавши йому романтичні «лебедині» сцени. У співдружності двох хореографів народилися такі шедеври танцю, як лірична, прониклива пісня Одетти про жіночу долю і любові у ІІ акті та яскравий, енергійний pas de deux Зігфріда та Оділлії. Образ Одетти позначив виникнення нового типу балетної героїні: не блискучої, не просто витонченої, а ліричної.

До «Лебединого озера» зверталися багато балетмейстерів. Слід зазначити постановки Олександра Горського, Агрипини Ваганової, Юрія Григоровича. Відповідно з естетичними, етичними і художніми нормативами XX століття романтична чарівна казка перетворювалася то на побутову драму з реалістичним психологічним та історичним виправданням подій, то на філософську притчу про подвійність людського «Я», то на психологічно загострене оповідання про чуттєві фантазії та драму героя.

Балет «Лебедине озеро» і сьогодні зачаровує поетичністю, ліризмом, мелодійністю музики і хореографії лебединих танцювальних симфоній. Незважаючи на безліч версій, він досі чекає нових втілень, які принесуть майбутнім глядачам насолоду і радість зустрічі з Прекрасним.

Неллі Іванова-Георгієвська


Видео

    Грудень, 2016

    ПнВтСрЧтПтСбНд
       12345678910111213141516171819202122232425262728293031