ГоловнаРепертуарБалети«Спляча красуня»Про балет

Про балет

«Спляча красуня» – другий із трьох балетів Петра Чайковського. Ініціатива створення танцювального твору-феєрії на основі казки La Belle au bois Dormant Шарля Перро належить директору Російських імператорських театрів Івану Всеволжському. Він замислив пишний спектакль типу тих, які ставились при дворі Людовіка ХІУ. «Тут може розігратись музична фантазія і можна створювати мелодії в дусі Ліллі, Баха, Рамо і т.п. і т.п.», – писав Всеволжський композитору. В останній дії він запропонував ввести кадриль героїв усіх казок Перро – Сірого Вовка, Червоної Шапочки, Попелюшки, Кота у чоботях та інших.

Детальний музично-сценічний план для Чайковського розробив хореограф Маріус Петіпа. Він же був і балетмейстером оригінальної постановки.

Написання партитури Чайковський розпочав у 1888 році, а прем’єра фантастичного твору в п’яти картинах відбулася в Петербурзі уже в січні 1890 року. До 1903-го «Спляча красуня» стала другим за популярністю танцювальним спектаклем (після «Дочки фараона» Пуні) в репертуарі Імператорського балету.

Протягом ХХ століття цей балет не раз ставили на різних сценах. І хоча кожен балетмейстер, який ставив його, робив свої індивідуальні зміни в постановку, в її основі завжди залишалась хореографія видатного майстра Маріуса Петіпа.

«Цей твір, найбільш довершений в творчості Петіпа, підбиває підсумок важким, не завжди успішним, але наполегливим пошукам хореографа в галузі балетного симфонізму. До певної міри він підсумовує і увесь шлях хореографічного мистецтва ХІХ століття…», – писала видатний балетний історик та критик Віра Красовська.

В основі музичної партитури «Сплячої красуні» лежить протиставлення симфонічних тем феї Бузку та феї Карабос як антитези Добра і Зла. В цілому музика цього твору за своєю емоційністю та ліричністю близька до однієї з оперних перлин Чайковського – «Іоланти», вважає музикознавець Людмила Михеєва. Одним з найяскравіших номерів балету вона називає Великий вальс з І акту. Особливої уваги заслуговує знаменита музична панорама з ІІ акту, що ілюструє шлях чарівного човна; музичний антракт, який поєднує першу і другу картини П акту (соло скрипки, що інтонує прекрасні мелодії кохання і мрій, підкреслене гобоєм та англійським ріжком), а також апофеоз кохання, велике адажіо у Ш акті – па-де-де принцеси Аврори й принца Дезіре.
 

 


Видео

    Грудень, 2016

    ПнВтСрЧтПтСбНд
       12345678910111213141516171819202122232425262728293031