ГоловнаРепертуарОпери«Травіата»Про оперу

Про оперу

“Вчора ввечері “Травіата” провалилась. Провина моя чи співаків?.. Час розсудить”, – писав Джузеппе Верді одному зі своїх друзів після прем’єри цього твору у 1853 році.

Невдачу, як правило, пояснюють трьома причинами. По-перше, виконавиця головної ролі, уславлена Фанні Сальвіні-Донателлі, була жінкою досить опасистою і глядачам важко було повірити, що Віолетта Валері помирає від сухот. Окрім того, аудиторії було незвично, що діючі особи виступають в сучасних, на той момент, костюмах. Але головною причиною стало те, що Верді зі співчуттям поставився до куртизанки, “пропащої жінки” (італійською la traviata – “пропаща”, “та, що заблукала” від дієслова traviare – “збивати(ся) з дороги”) кинувши тим самим виклик панівній моралі.

Композитор писав: “Інший не взявся б, можливо, за цей сюжет через правила пристойності, через епоху та через тисячу інших дурних забобонів. Я ж займаюся ним з величезним задоволенням”.

Визнання публіки відредагована “Травіата” (насамперед події були перенесені у ХVIII століття і так виставу ставили наступні тридцять років) отримала вже через 14 місяців після невдалої прем’єри.

В основу опери лягли роман “Дама з камеліями” та однойменна п’єса, написані Олександром Дюма-сином. Вони були створені за спогадами автора. Прототипом Віолетти Валері стала паризька дама напівсвіту Марі Дюплессі, красива й дуже розумна жінка, Молодший Дюма був її залицяльником, а винуватцем їх розриву і від’їзду сина заведено вважати батька письменника, автора знаменитих “Трьох мушкетерів”. Повернувшись в Париж, Олександр Дюма-молодший не застав Дюплессі живою – вона померла від туберкульозу.

“Травіата” посідає особливе місце в творчості Джузеппе Верді. Це перша і єдина опера композитора, де театральна ефектність практично відсутня. Головна увага приділена духовному світу і трагічній долі героїні, які розкриті психологічно надзвичайно тонко і точно. Твір мав значний вплив на лірико-психологічну оперу і багато в чому визначив появу веризму – реалістичного напрямку в італійському мистецтві.

“Через п’ятдесят років ніхто не згадав би про мою “Даму з камеліями”, але Верді обезсмертив її”, – писав Олександр Дюма-молодший.
 

 


Видео

    Грудень, 2016

    ПнВтСрЧтПтСбНд
       12345678910111213141516171819202122232425262728293031