ГоловнаНовиниНовини за Січень 2014«Прем'єри освіжають кров», або Найяскравіші події 2013 року (фото, відео)

11 Січ.

«Прем'єри освіжають кров», або Найяскравіші події 2013 року (фото, відео)

У ніч на 14 січня новий – 2014 – рік, остаточно вступить у свої права. Ми відзначимо його прихід за старим стилем, а 2013-й назавжди залишиться в історії. Тому пропонуємо вам ще раз згадати про найяскравіші його події. Для нас, колективу Одеського оперного, це, звичайно ж, прем'єри. Як каже наш головний диригент, народний артист Республіки Молдова Олександру Самоїле, театр без них жити не може: «прем'єри – це те, що освіжає кров і артистів, і глядачів, які приходять сюди».

  

  

Ми вирішили не ставити нові постановки в рейтинг – адже досягнення творчого колективу висловити через цифри неможливо. Замість цього кожній новинці року присвоєно оригінальну «номінацію», яка, на наш погляд, відображає особливості вистави.

Отже...


«НАЙВЕСЕЛІША ПРЕМ'ЄРА»

Опера-буф «Служниця-пані» Джованні Баттіста Перголезі
Дата прем'єри: 19 квітня 2013

Диригент-постановник – Валерій Регрут
Режисер-постановник і автор сценографічної ідеї – Оксана Тараненко
Художник по костюмах – Сергій Васильєв

Одноактну комічну оперу «Служниця-пані» було написано 23-річним Джованні Перголезі у 1733 році. У нашому театрі вона стала першою оперою, поставленої на малій сцені «Бельетаж» (до того там давали тільки концерти). Декорацією для вистави виступили «царські» сходи, а для оформлення використали 40 метрів білої тканини (ще 60 метрів, кажуть, порвали в ході репетицій), постільні речі, дві драбини і пара кавових столиків. Під час показу опери артисти (Серпіна – Надія Сичук (19 квітня) та Альона Кістеньова (24 травня і 7 листопада), Уберто – Вадим Черніговський, Веспоне – Володимир Муращенко) чинять підступи, б'ються подушками і заграють з музикантами (оркестр – це окремий «персонаж» вистави). Особливо критики відзначили вокальну майстерність виконавців.

 

 

«Фантазія режисера-постановника і автора сценографічної ідеї киянки Оксани Тараненко, кришталева музика бароко, глибокий, виразний бас Вадима Черніговського (Уберто), ніжне сопрано Надії Сичук (Серпіна) і майстерність комічного актора Володимира Муращенка (Веспоне), розміщені у чудові інтер'єри Одеського оперного театру, створюють філігранної роботи «музичну скриньку», святковий, дорогий і незвичайний «сувенір», – писала після прем'єри журналіст Інна Кац. «Чи варто говорити, що публіка подарунок оцінила?», – підтримала колегу Наталя Шестакова.

Глядачі ж назвали «Служницю-пані» «наймолодіжнішою» виставою в репертуарі нашого театру.


«НАЙБАРОЧНІША ПРЕМ'ЄРА»

Опера-серіа «Алкід» Дмитра Бортнянського (концертне виконання в костюмах)
Дата прем'єри: 4 червня 2013

Музичний керівник і диригент-постановник – Оксана Линів
Режисер-постановник – заслужений артист України Сергій Зуєнко
Балетмейстер-постановник – заслужений артист України Юрій Васюченко
Художник по костюмах – Сергій Васильєв
За участі оркестру та балету театру, жіночого хору «Оріана» (художній керівник – Галина Шпак) та дитячого хору школи ім. Петра Столярського (художній керівник – Тетяна Яковчук)

Опера Дмитра Бортнянського «Алкід», показана в 1778 році в Італії, протягом наступних 200 років вважалася загубленою. Вперше в СРСР її виконали в Києві в 1984 році, в концертній версії. У нашому театрі також була представлена концертна версія, але вона мала кілька особливостей. По-перше, це була костюмована постановка, по-друге, пройшла вона на камерній сцені, на «царських» сходах. І, по-третє, в одній виставі зійшлися три покоління: діти – вихованці школи Столярського, студенти Одеської музичної академії, а також майстри сцени – солісти оперного театру заслужена артистка України Ірина Берлізова (Алкід), Анастасія Голуб (Аретея), Альона Кістеньова (Едоніда) і заслужений артист України Владислав Горай (Фронім).

  

Диригент Оксана Линів привезла партитуру зі Львова. «Робота була дуже насиченою і кропіткої, оскільки необхідно було трохи відійти від вокального стилю італійської музики Верді та Пуччіні – тієї, що в основному йде у нас на сцені. Я весь час нагадувала виконавцям, що «Алкіда» було написано 235 років тому, коли тільки зароджувався той романтичний спів, який нам відомий зараз. Це дуже непросто і вимагає високої професійної дисципліни», – говорила маестриня.

Додамо, що в лютому 2014 року Українська національна радіокомпанія зробить запис опери «Алкід» на одеській сцені. Планується, що її транслюватимуть в рамках «Оперних сезонів 2013 – 2014» на радіостанціях Європейського мовного союзу поряд із записами з паризької Гранд-Опера, лондонського Ковент Гардена, нью-йоркської Метрополітен-Опера, інших всесвітньо відомих театрів.


«НАЙБУРАНІША ПРЕМ'ЄРА»

Сценічна кантата «Carmina Burana» Карла Орфа
Дата прем'єри: 4 червня 2013

Диригент-постановник – головний диригент театру, народний артист Республіки Молдова Олександру Самоїле
Режисер-постановник і автор відеоряду – заслужений діяч мистецтв Росії Валерій Раку
Хормейстер-постановник – заслужений діяч мистецтв України Леонід Бутенко
Балетмейстер-постановник – заслужений артист Росії Юрій Васюченко
Художник по костюмах – Злата Цирценс
Виконавці :
Сопрано – Надія Сичук
Тенор – заслужений артист України Владислав Горай
Баритон – Олександр Стрюк
Фортуна – Тетяна Афанютіна
Юнак, Жебрак, Великий магістр – Станіслав Скриннік
Оркестр, хор і балет театру
За участі дитячого хору «Перлини Одеси» (художній керівник – Лариса Гарбуз)

Виконанням кантати Карла Орфа «Carmina Burana» open-air 1 червня 2013 мав урочисто відкритися II Міжнародний фестиваль мистецтв в Одеській опері. І на афішах назавжди залишилася саме ця дата. Однак буревій, який раптово пронісся над Одесою напередодні увечері, в буквальному сенсі зніс майданчик, змонтований попід стінами театру. Фінансовий збиток склав близько мільйона гривень, а прем'єру довелося перенести на 4-е число. Незважаючи на це, вистава «Карміна Бурана» стала одним з наймасовіших і найяскравіших міських заходів минулого літа. Насолодитися грандіозним видовищем прийшли кілька тисяч чоловік.

«Ні за що не потрапив би на «Carmina Burana» біля Оперного, якби вистава відбулася вчасно. Але Доля Ураганна (я знаю, що carmina – пісенька, а Burana – топонім, знаю) і виставу перенесено, ми ненавмисно опиняємося на Театральній за кілька хвилин до початку, вирішуємо трошки послухати – і слухаємо до кінця.(...) Доповідаю: зроблено відмінно. Оркестр звучав як треба, три хори – як треба, солісти – майже як треба, навіть не дуже особисто мені потрібну хореографію зробили цікаво (...), чудове чутище і видовище», – написав на своїй сторінці у Фейсбуці музичний критик Олег Шестопалов.

А Олександр Матусевич з інтернет-видання Belcanto.ru визнав шоу співзвучним «завжди актуальним мотивами Одеси – портового, комерційного міста, міста-екстраверта, вічно повернутого до моря, до синіх далечин, відкритого всьому світові, міста, вільного по духу». «Організатори фестивалю виявилися сильнішими від стихії», – констатував журналіст.


«НАЙКАЗКОВІШІ ПРЕМ'ЄРИ»

Балети «Жар -птиця» і «Весна священна» Ігоря Стравінського
Дата прем'єри: 2 червня 2013

Диригент-постановник – головний диригент театру, народний артист Республіки Молдова Олександру Самоїле
Балетмейстер-постановник – заслужений діяч мистецтв Росії, народний артист Республіки Татарстан Георгій Ковтун
Художник-постановник – заслужений художник України Станіслав Зайцев
Художники по костюмах – Олена Леснікова, Злата Цирценс
Виконавці:
Жар-птиця – Катерина Кальченко
Іван-Царевич – заслужений артист України Сергій Доценко
Кощій – Павло Гриць, Святослав Квачук
Обраниця – заслужена артистка Республіки Молдова Марія Полюдова
Юнак – заслужений артист Республіки Молдова Володимир Статний
Ідол – Дмитро Бартош

Через примхи природи одноактні балети «Жар-птиця» і «Весна священна» стали виставами, які відкрили II Міжнародний фестиваль мистецтв в Одеській опері замість кантати «Carmina Burana».

Твори Ігоря Стравінського вперше було показано на сцені нашого театру. Хореограф-постановник Георгій Ковтун запропонував власну версію балетів, що відрізняється від оригінальних лібрето столітньої давнини. Так, замість одного Кощія і двох вершників – нічного і денного – на сцені діють дві «кощійські» фігури, котрі то розпадаються, то зливаються в одну жахливу істоту. Художники Станіслав Зайцев, Олена Леснікова і Злата Цирценс підкреслили «казковість» постановки яскравими декораціями і костюмами, в яких вгадуються елементи палехського розпису.

 

«Весну священну» теж можна назвати казкою, але зловісною, якою буває давня легенда. Георгій Ковтун розповів історію про народження Едему, пробудження Особистості, зародження Кохання і його загибель в нерівній сутичці з жорстокими законами нещадного соціуму.

 

«Бурхливі оплески і крики «браво!» підтвердили, що в репертуарі театру з'явилися вистави аншлагові, високого професійного рівня, сучасні та цікаві для глядачів, різних за віком та фахом (...) І окремий великий, як кажуть, «респект» оркестру театру і головному диригентові Олександру Самоїле, які з любов'ю і великим старанням втілили складну партитуру Ігоря Стравінського», – сказала у своєму репортажі на Одеському облрадіо музичний оглядач Ірина Сечковська.


«НАЙДИТЯЧІША ПРЕМ'ЄРА»

Опера-казка для всієї родини «Смарагдове місто» на музику різних композиторів
Дати прем'єри: 18, 19 і 21 липня 2013

Диригент-постановник – Віталій Ковальчук
Режисер-постановник – Оксана Тараненко
Автор лібрето – Тамара Каганович (за казкою Олександра Волкова «Чарівник Смарагдового міста»)
Автор музичної редакції – Едуард Погосов
Хормейстер-постановник – Лариса Гарбуз
Балетмейстер-постановник – заслужений артист України Гаррі Севоян
Художник-постановник – заслужений художник України Станіслав Зайцев
Художник по костюмах – Олена Леснікова
За участі дитячого хору «Перлини Одеси»

За задумом авторів, музична казка для всієї родини «Смарагдове місто» стала своєрідною музичною хрестоматією для дітей. У виставі зібрані твори десяти композиторів XVIII – XX століть. «Так вийшло, що в одному творі поєдналися Моцарт і Масканьї, Россіні та Мейєрбер, Паізієлло і Хампердінг. Ці композитори-класики були б дуже здивовані, коли б дізналися, що в 21-му столітті їх музика звучатиме в одній виставі і сприйматиметься абсолютно органічно», – говорить автор лібрето Тамара Каганович.

Ролі у виставі грають солісти театру і вихованці дитячого хору «Перлини Одеси». Як підкреслює художній керівник колективу і хормейстер-постановник Лариса Гарбуз, вперше на сцені театру діти виконують сольні партії – складні композиції Моцарта, Россіні, інших авторів. «Діти і класична музика – це дуже тонкий момент. Якщо дітвору правильно «підвести» до неї, то вони полюблять класичні твори», – ділиться вона своїм досвідом.

Для полегшення сприйняття автори поєднали у виставі спів і розмовні діалоги. «Завдяки нашій казці, діти знайомляться з шедеврами оперного мистецтва в доступній і легкій формі. Їм потім буде простіше сприймати цю музику в «дорослих» операх», – пояснює Тамара Каганович.

«Створення такої казки – з прекрасною класичною музикою, та ще й у виконанні дітей – блискуча ідея! Звичайно, таку штуку можуть зробити тільки ентузіасти і ... діти», – вважає музичний оглядач Ірина Сечковська.


«НАЙПІКОВІША ПРЕМ'ЄРА»

Опера «Пікова дама» Петра Чайковського
Дати прем'єри: 19, 20 і 25 жовтня 2013

Диригент-постановник – головний диригент театру, народний артист Республіки Молдова Олександру Самоїле
Режисер-постановник – народний артист Росії Олександр Тітель
Художник-постановник – заслужений діяч мистецтв Росії Станіслав Морозов
Художник по костюмах – Олена Степанова
Балетмейстер-постановник – заслужений артист Росії Юрій Васюченко
Хормейстер-постановник – заслужений діяч мистецтв України Леонід Бутенко
За участі дитячого хору «Перлини Одеси» (художній керівник – Лариса Гарбуз)

«Найпіковішою» ми іменуємо цю прем'єру не тільки через співзвуччя з назвою самого твору. Театр давно гостро потребував у своєму репертуарі творів російських композиторів, і ця вистава стала однією з вершин у нашій новітній історії. Головний диригент, народний артист Республіки Молдова Олександру Самоїле зізнався, що постановка опери – його давня мрія, відтоді, як він багато років тому увійшов в театр зі службового входу і прочитав напис на меморіальній дошці про те, що Чайковський був присутній тут під час постановки «Пікової дами». Кандидатура ж режисера-постановника – народного артиста Росії Олександра Тітеля, художнього керівника і головного режисера оперної трупи Московського театру ім. Станіславського і Немировича-Данченка – була визначена ще два роки тому.

 

Своє трактування опери Олександр Тітель назвав «ані класичним, ані авангардним». «Одеська публіка не дуже звикла до оперного авангарду, і не варто, як писав Іван Соллертинський, «подавати «Пікову даму» дибки». Я хотів зробити виставу, яка розповіла б і про нас сьогоднішніх, і про часи Пушкіна і Чайковського. Мені хотілося поєднати три століття Петербурга – «золоте», «срібне» та спогади про недавні дні. Ви побачите якісь деталі в костюмах, фрагменти в постановці, які наближають цю виставу до сьогодення. Будуть і XVIII, і XIX століття», – пояснив він свій задум.

«У виставі Тітеля практично немає головоломок: це не ребус для інтелектуалів, а живий театр, де головне – почуття, емоція, порив, одержимість, тобто всі необхідні компоненти опери Чайковського. Основні ходи режисури читаються вільно, змушуючи глядача зануритися в дивовижний світ опери, співпереживати її героям – такі якості сьогодні рідко трапляються на оперній сцені, де панують хитромудрі загадки, що нічого не дають ані розуму, ані серцю. Постановка Тітеля щасливо уникає цієї моди, надаючи собою прекрасний образ саме музичної режисури», – написав після прем'єри музичний оглядач Олександр Матусевич (Москва).

 

«Прем'єра «Пікової дами» на одеській сцені аж ніяк не стала черговою банальної ілюстрацією класичного твору. Театр, зберігши професійні канони, запропонував цінителям опери сучасне прочитання і Чайковського, і Пушкіна», – поділилася своїми враженнями журналістка Марина Некрасова з «Одеського вісника».

 


Звичайно ж, в минулому році ми радували глядачів не тільки вказаними прем'єрами. Було дано і безліч концертів як на основній, так і на камерній сцені, пройшли виступи зірок світового рівня, бенефіси артистів нашої трупи – не будемо втомлювати читача переліком всіх знакових подій. Пообіцяємо в 2014 році піднести своїм глядачам безліч приємних сюрпризів. І сподіваємося, що наприкінці року, в грудні, відвідувачі нашого сайту і сторінок театру в соцмережах також візьмуть участь у підбитті підсумків.

Чекаємо вас на прем'єрах нового року! 

У статті використані фотографії Миколи Вдовенка, Юрія Литвиненка, Олега Владимирського та Тамари Каганович

Архів